YEŞİLAY TOPLUMDA ‘BAĞIMSIZLIK KÜLTÜRÜ’ OLUŞTURMAK İSTİYOR

Yeşilay Genel Başkanı Mehmet Dinç, bağımlılık endüstrisine karşı 140 bin gönüllüyle her mahalle ve sokakta "bağımsızlık kültürü" oluşturmak istediklerini belirtti.
13 05 2025
178 kez okundu

Dinç, çeşitli ziyaretler için geldiği Kırklareli'nde, bağımlılıkla ilgili dünyada örneği olmayan önemli çalışmalar yaptıklarını belirtti. Milli Eğitim Bakanlığı ile yürütülen "Türkiye Bağımlılıkla Mücadele Eğitimleri"nin devam ettiğini anlatan Dinç, bu kapsamda anaokulundan üniversiteye kadar her kademede, her yaşa ve gelişim ihtiyacına uygun eğitimler verdiklerini kaydetti.
Dinç, şu ana kadar yaklaşık 13 milyon öğrenci ile 3 milyon anne ve babaya bağımlılık eğitimi verildiğini anlattı. Yeşilayın 140 bin gönüllüsü ile hizmet verdiğini dile getiren Dinç, şunları kaydetti: "Türkiye'de bütün mahallelere, sokaklara gidelim istiyoruz. Her mahallede, her sokakta bağımsızlık kültürü oluşturalım istiyoruz çünkü bağımlılık endüstrisi her sokağa girmiş durumda. Her sokakta, her mahallede bağımlılıkla ilgili bir şey bulabiliyorsunuz, bu kabul edilebilir bir şey değil. İnsanımıza bu kadar zarar veren, gençlerimizi, çocuklarımızı bu kadar tehdit eden bir şeyin Türkiye'nin her mahallesinde olmasını biz kabul edemiyoruz. O yüzden bağımsızlık taraftarları olarak bu ülkenin çocuklarını, gençlerini düşünen, dert eden insanlar olarak her mahalleye, her sokağa girme niyetindeyiz. 140 bin gönüllümüzle bu hayalimizi gerçekleştireceğiz inşallah."
YEDAM DANIŞMA HATTI'NA 1 MİLYON 300 BİNİN ÜZERİNDE ARAMA GELDİ
Türkiye'nin her ilinde Yeşilay Danışmanlık Merkezleri'nin hizmet verdiğini anımsatan Dinç, halihazırda 105 Yeşilay Danışmanlık Merkezi'nin bulunduğunu belirtti. Klinik psikolog ve sosyal hizmet uzmanlarının merkezlerde hizmet verdiklerini ifade eden Dinç, şöyle devam etti: "Sigara bağımlılığı, alkol bağımlılığı, madde bağımlılığı, kumar bağımlılığı ve internet bağımlılığı konusunda zorluk yaşayan insanlarımıza hizmet veriyorlar. Bütün verdiğimiz hizmetler ücretsiz. Hiçbir şekilde hiçbir para talebi olmuyor. Aynı zamanda gizlilik esaslı. Bazen insanlar tereddüt ediyor 'acaba buradan hizmet alsam e-devletime geçer mi, kayıtlı bir şekilde karşıma çıkar mı' diye. Hiçbir şekilde e-devlete geçmesi ve resmi kurumlarla paylaşılması gibi bir durum söz konusu olmuyor. O yüzden gönül rahatlığıyla danışmanlık merkezimizden bağımlılıkla ilgili zorluk yaşayan insanlarımız destek alabilir."
Telefon hattının da aktif bir şekilde çalıştığını vurgulayan Dinç, "Şimdiye kadar 115 YEDAM Danışma Hattı'mıza 1 milyon 300 binin üzerinde arama geldi. Bu aramalar bazıları bağımlılıkla bilgi alma, bazıları psikoeğitim alma, bazıları yardım alma şeklinde gerçekleşti. Şimdiye kadar 75 bin insanımızı bu şekilde YEDAM hizmetlerinden faydalanır hale getirdik. 75 bin insanımıza 500 bin üzerinde psikoterapi seansı organize etmiş olduk." diye konuştu.
ALIŞVERİŞ BAĞIMLILIĞINA DİKKATİ ÇEKTİ
Dinç, alışveriş sitelerinde uzun süre vakit geçirilmesiyle kontrolsüz harcamaların arttığını, bunun psikolojik bağımlılığa dönüşebileceğini söyledi. Alışveriş bağımlılığının gelecekte ciddi sorunlara yol açabileceğinin altını çizen Dinç, "Alışverişle ilgili olarak insanlarda kötü bir davranış kalıbı gelişmeye başladı. Toplumumuzda, alışveriş sitelerinin artmasıyla beraber insanların alışveriş sitelerinde vakit geçirme süreleri ve kontrolsüz harcamaları arttı." dedi. Alışveriş sitelerinde çok fazla zaman geçirilmemesi gerektiğini vurgulayan Dinç, ihtiyaç dışı alışveriş yapılmamasının önemine değindi.
‘GİDEN GÜN ÖMÜRDENDİR’
Bu konuda ciddi araştırmalar ve çalışmalar yapılması gerektiğini vurgulayan Dinç, şöyle devam etti: "Bu noktada iki şeye çok dikkat edilmesini istiyoruz. Birincisi, ne kadar vakit harcıyoruz? Bazen insanlar 'Ben bir şey almıyorum ki.' diyor ama almasanız bile günde kaç saat vakit harcıyorsunuz. 'Giden gün ömürdendir.' diyor ya ömürden harcıyoruz. O yüzden bir şey almasak bile ciddi anlamda işimize ve ilişkilerimize mani olacak şekilde alışveriş sitelerinde vakit geçirmek, kampanya peşinde koşturmak ciddi bir risk olabilir, buna dikkat edelim. İkincisi, ne kadar ihtiyaç dışı harcama yapıyoruz? Çoğu insan ucuzluk var, indirim var diye ihtiyacı olmadan alıyor. Paketini açmadan veya paketini açtıktan sonra hiç kullanmadan onu bir kenara koyuyor yıllarca yüzüne bakmıyor. Sadece ekonomik anlamda değil, psikolojik anlamda, bağımlılık geliştirmesi anlamında da problem. O yüzden hem ne kadar vakit geçirdiğimize ne kadar meşgul olduğumuza bakalım."
AA

Whatsapp